Skip to content ↓

Struktura organizacyjna

Oddziały i Sekcje

I piętro pok. 121 oin@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 15

Oddział Informacji Naukowej prowadzi działania w zakresie związanym ze wsparciem nauki i dydaktyki w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Do podstawowych zadań Oddziału należą:

  • prowadzenie działalności informacyjnej związanej z zawartością zbiorów i sposobami ich wykorzystania,
  • organizowanie, administrowanie i utrzymanie ciągłości dostępu do e-zasobów,
  • pomoc w poszukiwaniach bibliograficznych i rzeczowych literatury na dany temat na podstawie elektronicznych i drukowanych źródeł informacji,
  • sporządzanie tematycznych zestawień bibliograficznych dla pracowników naukowych AGH oraz innych uczelni (na zlecenie), 
  • dokumentowanie dorobku publikacyjnego pracowników AGH w Bazie Danych o Autorach i Publikacjach AGH (BaDAP),
  • wykonywanie analizy cytowań publikacji naukowych na podstawie dostępnych baz danych,
  • udział w pracach i badaniach naukowych realizowanych w Uczelni, w zakresie wsparcia bibliometrycznego i bibliograficznego,
  • tworzenie i współtworzenie bibliograficzno-informacyjnych baz danych,
  • organizowanie wystaw polskich nowości książkowych,
  • organizowanie wystaw tematycznych oraz innych wydarzeń dla członków wspólnoty akademickiej,
  • prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów i doktorantów AGH,
  • koordynacja praktyk zawodowych studentów studiów bibliotekoznawczych,
  • oprowadzanie zorganizowanych grup po Bibliotece.

Pracownicy Oddziału

parter pok. 14 magazyn@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 19 +48 12 617 32 23

Oddział Magazynów wykonuje zadania zarówno z  zakresu realizacji zamówień księgozbioru do Wypożyczalni i Czytelni Głównej jaki i przechowywania i zabezpieczania zbiorów BG AGH. Główne zadania Oddziału to: 

  • realizacja zamówionych materiałów do agend udostępniających zbiory,
  • utrzymanie zbiorów w dobrym stanie,
  • wybór wydawnictw do konserwacji i oprawy,
  • wybór wydawnictw zniszczonych do selekcji,
  • współpraca z Oddziałem Udostępniania Zbiorów w zakresie organizacji, przechowywania i konserwacji zbiorów oraz kontroli, selekcji i naprawy zbiorów.

Pracownicy Oddziału

I piętro pok. 102-109 kontakt.ogo@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 21 +48 12 617 32 20 +48 12 617 32 18

Do podstawowych zadań Oddziału Organizacji Zasobów Bibliotecznych należy należy realizacja planowej polityki gromadzenia i uzupełniania książek i czasopism zgodnie z kierunkami badań oraz potrzebami dydaktycznymi Uczelni. Zbiory pozyskiwane są poprzez kupno krajowe i zagraniczne, wymianę i dary. Oddział składa się z dwóch zespołów: Zasobów Tradycyjnych i Zasobów Cyfrowych.  Zadania wspólne Zespołów:

  • zakup książek i prenumerata czasopism do zbiorów BG i Biblioteki Beletrystycznej,
  • zakup i zapewnianie dostępów do subskrybowanych i kupowanych na własność książek elektronicznych,
  • prowadzenie wymiany materiałów bibliotecznych, we współpracy z instytucjami polskimi i zagranicznymi,
  • uzupełnianie księgozbioru w ramach pozyskiwanych darów,
  • opracowanie formalne i przedmiotowe księgozbioru BG i innych jednostek organizacyjnych AGH (książki, czasopisma, wydawnictwa ciągłe),
  • współtworzenie katalogu centralnego zbiorów polskich bibliotek naukowych i akademickich, poprzez tworzenie nowych i modyfikację już istniejących rekordów bibliograficznych i haseł wzorcowych,
  • katalogowanie retrospektywne,
  • aktualizowanie danych katalogu komputerowego,

Zespół Zasobów Tradycyjnych

  • prowadzenie sumarycznej i jednostkowej ewidencji wpływających materiałów bibliotecznych,
  • prowadzenie gospodarki drukami zbędnymi oraz dubletami książek i czasopism,
  • prowadzenie sumarycznej i jednostkowej ewidencji ubytkowanych materiałów bibliotecznych,
  • prowadzenie inwentarzy zbiorów BG w formie tradycyjnej oraz elektronicznej,
  • nadzorowanie opracowania zbiorów specjalnych,
  • prowadzenie zamówień i rozliczeń majątkowych zbiorów (drukowanych i elektronicznych),
  • prowadzenie szkoleń i konsultacji z zakresu katalogowania,
  • przygotowywanie analiz i statystyk zawartości zbiorów bibliotecznych.

Zespół Zasobów Cyfrowych

  • nadzór nad procesem digitalizacji w BG,
  • digitalizacja „na życzenie”,
  • digitalizacja w ramach realizowanych projektów,
  • prowadzenie szkoleń i konsultacji z zakresu digitalizacji,

Pracownicy Oddziału

Hol na parterze udo@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 12

Oddział Udostępniania Zbiorów realizuje zadania z zakresu obsługi czytelnika oraz zamówień w ramach wypożyczania miejscowego - Wypożyczalnia, Strefa Wolnego Dostępu , jak i udostępniania materiałów do korzystania na miejscu w Czytelni Głównej. Do zadań oddziału należą:

  • rejestracja, aktualizacja, modyfikacja i rozliczanie kont czytelniczych,
  • wypożyczanie i przyjmowanie zwrotów,
  • udostępnianie publikacji z zasobów magazynowych BG, księgozbiorów podręcznych książek i czasopism,
  • obsługa wrzutni,
  • monitowanie czytelników niedotrzymujących terminu zwrotu wypożyczonych publikacji,
  • sporządzanie protokołów książek zagubionych i zniszczonych,
  • porządkowanie, przesunięcia i selekcja księgozbioru pod względem merytorycznym i technicznym oraz udział w skontrum
  • przyjmowanie i rozliczanie należności za usługi i materiały biblioteczne zgodnie z Regulamin korzystania z Biblioteki Głównej i Sieci Bibliotek Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica,
  • udzielanie informacji na temat zasobów i usług Biblioteki,
  • współpraca z Oddziałem Magazynów w zakresie organizacji, przechowywania i konserwacji zbiorów oraz kontroli, selekcji i naprawy zbiorów,
  • prowadzenia szkoleń dla studentów AGH w ramach przysposobienia bibliotecznego,
  • prowadzenie lekcji bibliotecznych oraz prezentowanie Biblioteki grupom zorganizowanym.

Pracownicy Oddziału

II piętro pok. 213 ozs@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 17

Oddział Zbiorów Specjalnych gromadzi i udostępnia w czytelni zbiory wyodrębnione z ogólnych zasobów bibliotecznych ze względu na ich odmienny charakter. Są to rozprawy doktorskie bronione w AGH, rękopisy, normy polskie i zagraniczne, opisy patentowe, dokumenty kartograficzne i literatura techniczno-handlowa. Główne zadania Oddziału to:

  • gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów specjalnych,
  • administrowanie i utrzymanie ciągłości dostępu do baz danych obejmujących tematykę normalizacyjną i patentową,
  • realizacja kwerend z zakresu specjalistycznej informacji normalizacyjnej oraz zamówień na zakup norm polskich i zagranicznych dla pracowników i jednostek AGH,
  • rejestrowanie dokumentów patentowych pracowników AGH w Bibliografii Publikacji Pracowników AGH, 
  • świadczenie usług informacyjnych z zakresu informacji patentowej a także organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu poszukiwań w patentowych bazach danych oraz z zakresu ochrony własności przemysłowej dla naukowców, studentów, przedsiębiorców oraz rzeczników i aplikantów patentowych, 
  • prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów i doktorantów AGH,
  • prowadzenie Punktu Informacji Normalizacyjnej (PIN) BG AGH w ramach współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym,
  • prowadzenie Ośrodka Informacji Patentowej (OIP) w ramach europejskiej sieci ośrodków informacji patentowej PATLIB we współpracy z Urzędem Patentowym RP i Europejskim Urzędem Patentowym (EPO).

Pracownicy Oddziału

parter pok. 4, II piętro pok. 207-208 wypmb@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 14 zofia.pawlowska@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 16

Do głównych zadań Sekcji należy:

  • sprawowanie opieki merytorycznej nad funkcjonowaniem bibliotek tworzących system biblioteczno-informacyjny Uczelni, w szczególności czuwanie nad aktualnością i kompletnością przepisów prawnych związanych z ich działalnością, prowadzenie instruktażu przywarsztatowego, organizowanie zebrań i szkoleń dla pracowników bibliotek sieci, okresowe wizytacje,
  • współpraca z bibliotekami krajowymi i zagranicznymi,
  • realizacja zamówień złożonych przez uprawnionego użytkownika indywidualnego i instytucjonalnego w ramach wypożyczeń międzybibliotecznych,
  • udział w pracach koncepcyjnych związanych z realizacją modelu bibliotek wydziałowych w zakresie scalania zbiorów, organizacji i koordynacji komputeryzacji procesów bibliotecznych,
  • formalna weryfikacja dokumentacji związanej z selekcją i inwentaryzacją zbiorów w bibliotekach sieci,
  • współpraca ze wszystkimi oddziałami/sekcjami BG w zakresie działań na rzecz bibliotek sieci, dbanie o aktualność źródeł informacji o zasobach i działaniu bibliotek,
  • przeprowadzanie i czuwanie nad przebiegiem ciągłej inwentaryzacji ilościowej i majątkowej zbiorów Biblioteki Głównej, w tym wyjaśnianie wszelkich niezgodności w zapisach ewidencji sumarycznej i jednostkowej ze stanem faktycznym, przygotowywanie propozycji  rocznych planów i sprawozdań z kontroli zbiorów BG,
  • weryfikacja dokumentacji związanej z selekcją zbiorów BG.

Pracownicy Sekcji

I piętro pok.114-115 +48 12 617 32 10 

Do głównych zadań Sekcji należy:

  • prowadzenie spraw administracyjnych i finansowo-rozliczeniowych,
  • współpraca z Dyrektorem w zakresie opiniowania, podpisywania i zawierania umów powodujących zobowiązania Biblioteki z uwzględnieniem skutków finansowych,
  • współpraca z Dyrektorem w zakresie sporządzanie analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej jednostki,
  • prowadzenie spraw ewidencji środków trwałych z wyłączeniem księgozbioru,
  • zapewnienie sprawnej eksploatacji obiektu, systemów ochrony przeciwpożarowej oraz urządzeń instalacji stanowiących wyposażenie budynku (wentylacja, klimatyzacja itp.),
  • sporządzanie planów remontowych oraz prowadzenie spraw związanych z realizacją remontów,
  • prowadzenie zaopatrzenia w materiały biurowe, gospodarcze i druki,
  • wykonywanie niezbędnych prac gospodarczych, drobnych napraw i remontów,
  • zapewnienie należytego porządku i wyglądu budynku Biblioteki i jej pomieszczeniom,
  • prowadzenie spraw dotyczących napraw sprzętu komputerowego, biurowego i wyposażenia.

Pracownicy Sekcji

II piętro pok. 201-204 bg-ssk@bg.agh.edu.pl +48 12 617 32 26 +48 12 617 32 22

Do głównych zadań Sekcji należy:

  • bieżąca kontrola oraz rozwiązywanie problemów związanych z działaniem sprzętu komputerowego i oprogramowania,
  • instalacja sprzętu i oprogramowania,
  • organizacja informatycznego zaplecza niezbędnego do prawidłowego działania serwisów bibliotecznych,
  • administrowanie siecią komputerową i serwerami w BG AGH,
  • administrowanie systemem bibliotecznym oraz koordynacja prac związanych z jego funkcjonowaniem w bibliotekach wydziałowych i bibliotekach Krakowskiego Zespołu Bibliotecznego (KZB),
  • tworzenie informatycznych narzędzi usprawniajacych pracę biblioteki,
  • prace nad digitalizacją zbiorów bibliotecznych oraz udostępnianie dokumentów elektronicznych w bibliotece cyfrowej,
  • szkolenie pracowników biblioteki w zakresie korzystania ze sprzętu i oprogramowania.

Pracownicy Sekcji

Zespoły

Głównym zadaniem Zespołu jest przygotowywanie analiz i zestawień bibliometrycznych i naukometrycznych w oparciu o bazy danych i narzędzia (m.in. Scopus, SciVal, Web of Science, InCites).

Kontakt:
Maria Garczyńska (koordynator)
Anna Chadaj
Danuta Ryś

Główne zadania Zespołu:

  • skanowanie i obróbka dokumentów, 
  • budowanie kolekcji Biblioteki Cyfrowej poprzez wybór materiałów do digitalizacji,
  • poprawa dostępu do już wcześniej zdigitalizowanych zasobów i uaktualnienie formatów oraz sposobu udostępniania, dodanie nowych funkcjonalności np. część starodruków, monografii, skryptów jest prezentowana w formie galerii grafik,
  • prowadzenie szkoleń i konsultacji z zakresu digitalizacji.

Główne zadania Zespołu:

  • gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie dokumentów normalizacyjnych polskich i zagranicznych,
  • realizacja zadań Punktu Informacji Normalizacyjnej,
  • współpraca z PKN,
  • prowadzenie dokumentacji systemowej SZBI zgodnego z normą ISO/IEC 27001.

Główne zadania Zespołu:

  • realizacja zadań Ośrodka Informacji Patentowej PATLIB,
  • współpraca z URPP oraz EPO,
  • konsultacje dotyczące zaawansowanych poszukiwań w bazach patentowych,
  • rejestrowanie opisów patentowych pracowników uczelni w Bazie Danych o Autorach i Publikacjach AGH.

Główne zadania Zespołu to promocja usług i działalności Biblioteki:

  • przygotowanie i realizacja wydarzeń w BG AGH
  • prowadzenie serwisów społecznościowych (Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin),
  • prowadzenie Newslettera BG,
  • przygotowywanie treści publikowanych w newsletterach uczelnianych,
  • przygotowywanie materiałów promocyjnych

Główne zadania Zespołu:

  • szkolenia z zakresu Otwartej Nauki
  • wsparcie pracowników Uczelni w zarządzaniu danymi badawczymi,
  • konsultacje Planu Zarządzania Danymi,
  • konsultacje możliwości publikowania w Open Access,
  • redagowanie witryny Otwarta Nauka,
  • szkolenia dotyczące wprowadzania danych badawczych do Repozytorium Otwartych Danych Badawczych Uczelni Krakowskich RODBUK,
  • administrowanie RODBUK.

Główne zadania Zespołu:

  • wsparcie studentów, doktorantów i pracowników uczelni w zamieszczaniu publikacji w Repozytorium AGH,
  • szkolenia dotyczące wprowadzania publikacji do Repozytorium AGH,
  • administrowanie Repozytorium AGH,
  • opracowywanie zasad udostępniania dokumentów w Repozytorium AGH,
  • rozwój Repozytorium AGH.

Kontakt:

Maria Garczyńska (nadzór merytoryczny)
Justyna Korczak (koordynator)
Marta Urbaniec (koordynator)
Bogusława Macheta (administrator)

Głównym zadaniem Zespołu jest redakcja witryny BG AGH, które obejmuje m. in. zarządzanie treścią, obsługa techniczna, współpraca z użytkownikami i pracownikami BG oraz Centrum Komunikacji i Marketingu AGH.

Stopka